■子や親を探す 子や親のオブジェクトをゲームオブジェクトのTransformコンポーネントから探せる // Find the child "Hand" ofthe game object // we attached the script to transform.Find("Hand").Translate(0,1, 0); ■関数 transformを階層から発見したら、GetComponentを 用いて、objectにくっついているスクリプトにもアクセス可能 transform.Find("Hand").GetComponent(OtherScript).foo= 2; transform.Find("Hand").GetComponent(OtherScript).DoSomething("Hello"); ■子供を全ループ for (var child : Transform in transform) { child.Translate(0, 1, 0); } ■タグで探す、名前で探す //Name var go = GameObject.Find("SomeGuy"); go.transform.Translate(0, 1, 0); // Tag var player = GameObject.FindWithTag("Player"); player.transform.Translate(0, 1, 0); ■メインカメラへのショートカットアクセス Camera.main camera tagged "MainCamera" (Read Only). ■衝突した相手 function OnTriggerStay( other : Collider ) { // If the other collider also has a rigidbody // apply a force to it! if (other.rigidbody) { other.rigidbody.AddForce(0, 2, 0); } } ■特定のスクリプトを持っているオブジェクト全部 function Start () { // Find the OtherScript which is attached to any game object in the scene. var other : OtherScript = FindObjectOfType(OtherScript); other.DoSomething(); }
http://www.cis.sojo-u.ac.jp/~izumi/Unity_Documentation_jp/Documentation/ScriptReference/index.html