ショートカットキー Blender2.5マスターブック

Blender 2.5マスターブック

Blender 2.5マスターブック

この本を読んでます!

最近Unityを使ってゲームを作っていますが、
自作モデルやアニメーションも作りたくなってきました。

メタセコイアとMMDで作ってBlenderにインポートして
出力もできるようですが、より一般的なBlender一本で作った方が
コンバートが少なくなりハマることが減りそうです。

そこでBlenderを効率良く学ぶために上記の本を購入。
最新のBlenderのバージョンとほぼ同じなのでナイスタイミング!

以下では
『覚えておきたいBlenderショートカットキー』
をメモしていきます。
ctrl + tab : 頂点、エッジ、フェイス編集の切り替え
ctrl + alt + q : 4分割画面
shift + c : カーソルを原点に移動
shift + a : Add Meshなど
Addの後にF6 : プロパティ調整(Sphereの分割数などの変更)(F6を押さなくても次の操作までは自動表示されている)
e z : z方向にextrude(突き出し)
e : 突き出し
alt + e : Individual faces突き出し(p76)
ctrl + 左クリック : 頂点追加
ctrl / shift を押しながら移動 : 単位ごとの移動

shift + D : 複製
alt + D : 共有複製(変更が同期する)(解除方法p77)

alt + F : 選択頂点で面張り
これだとCircleを面貼りしたときにギザギザになる。中心点を作って張りたい場合は
e 左クリック w Merge (p54)

aa c : 選択解除後、cでサークル選択、左クリックを押しながら頂点をなぞって、その後alt + Fで面張りなどする
c : サークルブラシで選択。ホイールでブラシサイズ変更。右クリックで確定。中クリックで非選択。

z : ワイヤフレームモード
alt + z : テクスチャモード

1 : フロントビュー
g : 移動
s 0.3 : 0.3倍にスケール
ctrl + J : 複数のオブジェクトをJoin
w : スペシャルメニュー
space : メニュー検索

滑らかに : subdivision + smooth (p50)
法線ベクトルを整える : aa(全選択),  ctrl+N
法線表示 : nメニューからNormals :のFaceにチェック(p51)
ctrl + R : cut
alt + 右クリック : ループ状選択(Cyllinderの円選択などに使用)
alt + c : メッシュに変換(curve, surface, metaball, text)(p72)
ctrl + 左クリック : 範囲選択
L : マウス近くのMeshを選択
ctrl + shift + alt + M : 輪郭選択(p73)
右クリック : キャンセル。例えばRで回転中に右クリックで、回転がキャンセルされる。
gx : ローカル座標で移動
gxx : ワールド座標で移動(p73)
shift : 反転の意味。gxでx方向に移動制限。g shift+xでyz方向に移動制限。
szz : ローカル座標でZ方向にScale
r 90 : 90度回転

K押しながら左クリックでなぞる : ポリゴンをCut(Knife)
ctrl + K : Loop Cut(ホイール回転で均等分割)(他の複数分割はp77,78)

alt + J : 2つの三角を選択後に押せばJoin
ctrl + J : 1つの四角を三角に分割
alt + F : 複数頂点でJoin(これで変だったらshift+alt+Fも試してみる(最適化))(p78)

p79以降読み中..

blenderってZ方向が空なのか?
..
blender premade material
http://www.blender.org/download/resources/#c2511
の
http://www.tellim.com/random/matlib_v102.blend
をDLして開くと大理石など色々なマテリアルが選べるようになっている。

追加方法が書いてあった。
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Blender Material Archive (as of 08/13/2001)
-------------------------------------------

This is an archive of materials for Blender,
using only procedural textures, so no external
images are needed. 

You are expected to be able to work with environment
maps, to the reflective materials in this archive.
If you aren't familiar with them, see the tutorials at:
http://www.blender.nl

Also, you may need to tweak the size settings of the
textures, modifying them to suit the object you assigned 
the material to.

-------------------------------------------------------
Usage:
To import a material into your own project:
1.	Open the .blend you are working on.
2.	Press Shift-F1 to open the Append window.
3.	Navigate to the folder containing the archive
	(this .blend file), and click on it.
4.	This will open the .blend, allowing you to 
	browse its contents.
5.	Click on the folder marked Materials, and 
	click on the material you would like to 
	import, and press Enter. 
6.	The material has now been appended to your 
	file. Simply assign the material to any
	object you want.
-------------------------------------------------------
NOTE: Some of the materials have environment maps.
For these to work properly, you must first import
the material, then assign it to an object, and 
remember the object's name. Go to the material 
buttons, select the envmap texture, go to the
texture buttons, and type in the name of the
object in the "Ob:" field. Remember, the case 
of the letters is important.

ALSO NOTE that in this material archive, I do not 
have a different envmap for every obect that has one.
This is to conserve rendering time when viewing 
this archive, all materials use the same envmap.
If you import more than one material into your
project, make sure that each material has a *different*
envmap set up properly, and make changes if necessary.
-------------------------------------------------------
 
I would like to continue expanding this archive as much
as possible, and offering it for free to the Blender
community. So feel free to email me any material you would
like, this will be much appreciated.

Contact me at:
zsoltst@freemail.hu

Author:
Zsolt Stefan, 2001
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